I'm shutting down the moon, the rain, the fire,
It's war outside and war it is inside-
High time to die and sink the world in mire
Forget, and doubt, distrust, mislead and hide.
Still breathing...Still.
I've turned myself to stone, may seem,
But put a mirror just above my lips-
Look through the image of a mortuary mask
Beneath the which a drop of life the suface cold will steam.
7.26.2014
7.24.2014
Şcoala criminală
Pune în aceeaşi clasă întâi copii după criteriul zonei din vecinătatea şcolii, dar diferenţele naturale de intelect şi educaţie ajustează vârfurile după nivelul bazei. Prea mulţi, prea mult, prea greu pentru ca învăţătoarea să lucreze diferenţiat. Situaţia este oarecum reglată de renumele şcolii, al cadrelor didactice, care polarizează interesele părinţilor ambiţioşi. Astfel, ar trebui să se formeze clase cu elevi capabili, şi cu voinţă, dar pe acestea ambiţia nu le garantează. Copilul nu se ridică la standard? Învăţătoarea şi părinţii norocoşi sunt presaţi să îl aştepte pe cel mai slab, mai leneş etc. Dacă primii totuşi rezistă, copilul este mutat într-un spaţiu "mai maleabil".
O situaţie aparte este cea a integrării în sistem a elevilor cu diferite deficienţe. Nu există absolut niciun criteriu de inserţie, referitor la caracteristicile funcţionale ale respectivei afecţiuni, precum capacitatea de a se adapta regulilor disciplinare, concentrarea la lecţie, controlul impulsurilor etc. Totul se "rezolvă" ad hoc, dar pe seama frânării progresului celor apţi de performanţă. Chiar şi la şcoli de renume, unele clase sunt formate dintr-un melanj de caţiva elevi buni, o masa mare cu rezultate cu până la trei puncte peste nota de trecere şi un volum tot mai îngrijorător din rândul celor sub nivelul promovabilităţii. Aceste aspecte se traduc matematic în asa-numita curbă sau clopot a(l) lui Gauss, ce arată distribuţia normală a rezultatelor şcolare. "Normal" ar fi ca majoritatea sau media elevilor să de situeze undeva între notele 7 şi 8. De actualitate este curba bimodală însă, ce polarizează, pe de o parte categoria elevilor slabi, cu note variind în jurul lui 5, si cei buni, în jurul lui 8 sau 9. Cifrele traduc sec o realitate dramatică din teren: elevi foarte slabi şi elevi foarte buni se chinuie reciproc în aceeaşi clasă, unii încercând să treacă pragul de promovabilitate la disciplină, în primul rând, dar şi la materiile "grele", iar ceilalţi pierzând timpul, demotivaţi şi debusolaţi, pe când catedra cere zadarnic linişte, cel puţin, căci consensul de a munci s-a pierdut deja demult.
În acelaşi spirit de "corectitudine...şcolară" este concepută programa la prima disciplină din catalog, limba şi literatura română. Pentru cine şi cu ce preţ sunt concentraţi autorii români reprezentativi, de calibrul unor Eminescu, Bacovia, Blaga, Arghezi, Camil Petrescu, Stănescu, sau, culmea, Barbu, cu cele mai grele texte, în clasa a X-a? Ei bine, pentru cei ce doresc să obţină o diplomă ce atestă absolvirea celor 10 clase. Discutabil cât de "obligatorii". Să ştie, adică, şi ei pomelnicul răposaţilor de mai sus, iar dacă între un nume şi un text se face asociaţia corectă, cu atât mai bine... Cu alte cuvinte, de dragul celor predispuşi abandonului şcolar, al celor dezinteresaţi, din diverse motive, să încheie şi ciclul liceal superior este sacrificată majoritatea, dar mai ales elita. Cei mult peste nivelul "Luceafărul are 98 de stofe şi patru tablouri", cei capabili să scrie patru pagini cu "tema şi viziunea despre lume reflectate într-un text poetic de lui M. Eminescu", plecând fie şi de la un singur vers...
Culmea ironiei: datorită hazardului care pune sub (tot mai multe) pixuri boante producţii mediocre şi lasă ascuţimii pe cele ce trădează capacitatea de a gândi insuficient cultivată, anul acesta, bacul a rasturnat valorile...
O situaţie aparte este cea a integrării în sistem a elevilor cu diferite deficienţe. Nu există absolut niciun criteriu de inserţie, referitor la caracteristicile funcţionale ale respectivei afecţiuni, precum capacitatea de a se adapta regulilor disciplinare, concentrarea la lecţie, controlul impulsurilor etc. Totul se "rezolvă" ad hoc, dar pe seama frânării progresului celor apţi de performanţă. Chiar şi la şcoli de renume, unele clase sunt formate dintr-un melanj de caţiva elevi buni, o masa mare cu rezultate cu până la trei puncte peste nota de trecere şi un volum tot mai îngrijorător din rândul celor sub nivelul promovabilităţii. Aceste aspecte se traduc matematic în asa-numita curbă sau clopot a(l) lui Gauss, ce arată distribuţia normală a rezultatelor şcolare. "Normal" ar fi ca majoritatea sau media elevilor să de situeze undeva între notele 7 şi 8. De actualitate este curba bimodală însă, ce polarizează, pe de o parte categoria elevilor slabi, cu note variind în jurul lui 5, si cei buni, în jurul lui 8 sau 9. Cifrele traduc sec o realitate dramatică din teren: elevi foarte slabi şi elevi foarte buni se chinuie reciproc în aceeaşi clasă, unii încercând să treacă pragul de promovabilitate la disciplină, în primul rând, dar şi la materiile "grele", iar ceilalţi pierzând timpul, demotivaţi şi debusolaţi, pe când catedra cere zadarnic linişte, cel puţin, căci consensul de a munci s-a pierdut deja demult.
În acelaşi spirit de "corectitudine...şcolară" este concepută programa la prima disciplină din catalog, limba şi literatura română. Pentru cine şi cu ce preţ sunt concentraţi autorii români reprezentativi, de calibrul unor Eminescu, Bacovia, Blaga, Arghezi, Camil Petrescu, Stănescu, sau, culmea, Barbu, cu cele mai grele texte, în clasa a X-a? Ei bine, pentru cei ce doresc să obţină o diplomă ce atestă absolvirea celor 10 clase. Discutabil cât de "obligatorii". Să ştie, adică, şi ei pomelnicul răposaţilor de mai sus, iar dacă între un nume şi un text se face asociaţia corectă, cu atât mai bine... Cu alte cuvinte, de dragul celor predispuşi abandonului şcolar, al celor dezinteresaţi, din diverse motive, să încheie şi ciclul liceal superior este sacrificată majoritatea, dar mai ales elita. Cei mult peste nivelul "Luceafărul are 98 de stofe şi patru tablouri", cei capabili să scrie patru pagini cu "tema şi viziunea despre lume reflectate într-un text poetic de lui M. Eminescu", plecând fie şi de la un singur vers...
Culmea ironiei: datorită hazardului care pune sub (tot mai multe) pixuri boante producţii mediocre şi lasă ascuţimii pe cele ce trădează capacitatea de a gândi insuficient cultivată, anul acesta, bacul a rasturnat valorile...
5.14.2014
Vinovăţie
De câte feluri e vinovăţia?
-De două, să zicem, faţă de ceilalţi, când le greşim, şi faţă de noi, când, da, ne greşim.
...cea mai rea?
-Mai grea este cea faţă de mine, când văd că am greşit altuia, conform standardelor mele privind perfecţiunea mea. Deznădejdea lui Iuda."Am vândut sânge nevinovat" . N-o fi ştiut asta înainte? Cu siguranţă, atâta doar că s-a smintit, poate din invidie, de gelozie...cu arginţii s-a minţit singur, nu pentru ei s-a făcut vânzător, căci au rămas în biserică. Vreo ieşire...?A încercat, spunand cuvintele de mai sus prigonitorilor, dar a fost prea târziu să mai îndrepte lucrurile, Iisus era întemniţat. Răscumpărarea greşelii a fost imposibilă, iar pe cel trădat îl aştepta moartea. Pentru Iuda, n-a cântat de trei ori cocoşul, nici nu avea cum plânge el lacrimile pietrei/Petru.
Amarnic sunt urâţi nedreptăţiţii, când vinovaţii nu-şi pot ierta ticăloşia faţă de dânşii, dar mai ales ticăloşia de a nu face nimic pentru răscumpărare.
-De două, să zicem, faţă de ceilalţi, când le greşim, şi faţă de noi, când, da, ne greşim.
...cea mai rea?
-Mai grea este cea faţă de mine, când văd că am greşit altuia, conform standardelor mele privind perfecţiunea mea. Deznădejdea lui Iuda."Am vândut sânge nevinovat" . N-o fi ştiut asta înainte? Cu siguranţă, atâta doar că s-a smintit, poate din invidie, de gelozie...cu arginţii s-a minţit singur, nu pentru ei s-a făcut vânzător, căci au rămas în biserică. Vreo ieşire...?A încercat, spunand cuvintele de mai sus prigonitorilor, dar a fost prea târziu să mai îndrepte lucrurile, Iisus era întemniţat. Răscumpărarea greşelii a fost imposibilă, iar pe cel trădat îl aştepta moartea. Pentru Iuda, n-a cântat de trei ori cocoşul, nici nu avea cum plânge el lacrimile pietrei/Petru.
Amarnic sunt urâţi nedreptăţiţii, când vinovaţii nu-şi pot ierta ticăloşia faţă de dânşii, dar mai ales ticăloşia de a nu face nimic pentru răscumpărare.
4.07.2014
Judas
E timpul lui Iuda. Şi multe pot fi spuse despre Trădător.Gestul lui rămâne o enigmă. Împarţi pâinea şi sarea cu cineva, în cel mai pur sens oriental, eşti primit părtaş la Taina acestuia, îndeaproape, căci mănânci din acelaşi blid, apoi te ridici primul ca să unelteşti cu duşmanii fratelui de până atunci. Aduci atingere bunei-credinţe a semenului în semen, zidind cu fapta-ţi josnică un idol, te alături cetei mincinoşilor, a celor calomniatori şi vinzi pe bani un nevinovat. Mai mult, însemni cu un sărut, spre osânda la moarte, obrazul celui prigonit şi hulit pe nedrept, când aceeaşi lege nescrisă a Răsăritului îl rezervă păcii. Cinism. Căci cinismul, peste răutatea din nedreptatea intenţionată, acesta aruncă în faţa victimei satisfacţia trădării, terfelirea încrederii, dispreţul arătat naivităţii, lipsei de suspiciune ori prudenţă. Umilire.Falsă superioritate. Ce te poate face atât de rău? "Satana a intrat în Iuda", zice un evanghelist. Nici nu ar fi explicabil, raţional, altfel. Ceva din Fire este alterat. Satisfacţia însă e de scurtă durată, şi, părăsit de către demonul său, omul se sufocă în propria sa faptă.
3.25.2014
orientări
Într-o zi, un "caz" de boală mintală gravă a fost prezentat într-un mediu de specialişti în domeniu, împreună cu o cerere de ajutor. Fără casă, familie, cu banii puţini de la stat, din pensia de boală, doamna în cauză ar fi urmat traseul prevestit de sceptici şi cinici, la Borşa...
-Oare putem face câte ceva pentru ea şi cei asemenea ei, pentru noi, oricare din noi, vizaţi de posibilitatea de a primi un flash din faţă şi lateral purtând după grumaji tăbliţa cu "schizofrenie"...? Să nu uităm, cauzele, factorii predispozanţi şi alte asemenea lucruri interesante de citit, nu de trăit sunt încă o mare necunoscută; pe absolut oricare, la o cotitură, ne poate aştepta străinul fără chip care vorbeşte în propriul nostru cap, dezlânat şi aberant, non-eul mânat de porniri obscure.
-Da, se poate face, -o asociaţie, a spus vocea tânără, săritoare şi doctă de la catedră. Ştiu eu pe cineva, voi face o legătură.
Mulţumirile nu au întârziat să curgă, în scris, şi ca un reminder pentru proiect. A mai fost însă ceva, povestea de viaţă respectivă expusă pe un blog, alături de altele... Atâta doar că de la catedră, lumea se vedea, să zicem, printr-o fantă convexă, legitimizată de vremuri, pe când blogul o arăta concavă, după o matriţă ceva mai veche...Orientări diferite, deci. Oricum, prăpastia dintre două teorii a fost prea mare pentru ca să nască un proiect, o speranţă pentru cineva anume, unic, ca noi toţi, şi totuşi, mai apropiat de cer decât mulţi.
În chip miraculos, fiinţa asta "din altă lume" ( îţi aminteşti, Dorina?) este umbrită de o putere mai înaltă, mult peste cele omeneşti, căci ea îi trimite, rând pe rând, sprijinitori. Cu fiecare criză existenţială, mica armată se înnoieşte, schimbă căpetenii şi tactici, iar înălţarea urmează căderii.
Interesul ei pentru spirit le-a adus faţă în faţă, fără a şti una de alta, alta care putea pune umărul la schimbarea destinului unui om-simbol şi al castei sale din umbră.
- La o conferinţă cu ştaif, catedra, de sus, a privit oarbă spre locul de jos al învăţăcelului .
-Oare putem face câte ceva pentru ea şi cei asemenea ei, pentru noi, oricare din noi, vizaţi de posibilitatea de a primi un flash din faţă şi lateral purtând după grumaji tăbliţa cu "schizofrenie"...? Să nu uităm, cauzele, factorii predispozanţi şi alte asemenea lucruri interesante de citit, nu de trăit sunt încă o mare necunoscută; pe absolut oricare, la o cotitură, ne poate aştepta străinul fără chip care vorbeşte în propriul nostru cap, dezlânat şi aberant, non-eul mânat de porniri obscure.
-Da, se poate face, -o asociaţie, a spus vocea tânără, săritoare şi doctă de la catedră. Ştiu eu pe cineva, voi face o legătură.
Mulţumirile nu au întârziat să curgă, în scris, şi ca un reminder pentru proiect. A mai fost însă ceva, povestea de viaţă respectivă expusă pe un blog, alături de altele... Atâta doar că de la catedră, lumea se vedea, să zicem, printr-o fantă convexă, legitimizată de vremuri, pe când blogul o arăta concavă, după o matriţă ceva mai veche...Orientări diferite, deci. Oricum, prăpastia dintre două teorii a fost prea mare pentru ca să nască un proiect, o speranţă pentru cineva anume, unic, ca noi toţi, şi totuşi, mai apropiat de cer decât mulţi.
În chip miraculos, fiinţa asta "din altă lume" ( îţi aminteşti, Dorina?) este umbrită de o putere mai înaltă, mult peste cele omeneşti, căci ea îi trimite, rând pe rând, sprijinitori. Cu fiecare criză existenţială, mica armată se înnoieşte, schimbă căpetenii şi tactici, iar înălţarea urmează căderii.
Interesul ei pentru spirit le-a adus faţă în faţă, fără a şti una de alta, alta care putea pune umărul la schimbarea destinului unui om-simbol şi al castei sale din umbră.
- La o conferinţă cu ştaif, catedra, de sus, a privit oarbă spre locul de jos al învăţăcelului .
3.17.2014
trup si suflet
Se întâmplă ca, din ce a fost odată, sufletul să nu-şi amintească nimic.Să nu poată reînvia trăirile. Nu ne prea atrage atenţia asupra sa ori, mai degrabă, noi trăim nemijlocit stările, sentimentele, fără a le pricepe semnificaţia. De aceea, memoria sufletului e volatilă. În schimb, cu trupul avem cea mai bună priză, pentru simplul fapt că ne impune veghea, de la cerinţele-i plictisitoare, până la perspectiva durerii de temut... Fiind primul expus, înregistrează atent experienţele, pentru a evita orice neplăcere pe viitor. Marile extreme sufleteşti îşi trimit acutele în trup, ca eveniment memorabil, însă pragul individual de senzorialitate face din noi instrumente de vibraţie atât de diferite. Un nivel înalt reverberează pe măsură şi în eterul interior, generând un anumit tip de revelaţie. De obicei, se crede că trupul nu ţine pasul cu partenerul său imaterial, dar oare când primul intră în declinul firesc, nu cumva sufletul tânjeşte amintindu-şi cele ale cărnii? Atunci, memoria sângelui (re)creează memoria volatilă.
1.04.2014
Orbul
În curtea cu lucruri amestecate, a devenit brusc o prezenţă, singura: alb curat, cu o statură de lup, gata să se lase la pământ, şi-a rotit capul cu urechea scurtată ciobăneşte în sus, şi atunci a căpătat o expresivitate neobişnuită. Ochiul drept, golit de globul său îşi adunase carnea, acum vindecată, iar celălalt aţintea un iris verde fosforescent sau gri, de cataractă. Din pieptul larg, lătratul tuna, efectiv. Povestea lui e aproximativă: lăsat în urmă de ciobani, care şi-au urcat turmele în mijloace de transport motorizate, a nimerit într-un laţ, pentru sălbăticiuni, unde l-a găsit "vânătorul". Se pare că "omul" l-a lovit peste cap, scoţându-i ochiul, peste spinare. Scăpat din mâini, s-a târât, frânt, prin tufişuri, înfometat şi rănit, cineva i-a adus oase, iar apoi l-a pus paznic casei.Nu i-au rămas nici măcar resturi de vedere, dar fălcile puternice prind pâinea din zbor, nările amuşină o fărâmă de speranţă de pe jos. Orice sunet facut de om întâmpină aceeaşi întrebare pe chipul inteligent. Răsare atent la pasul stapânului, primit din drumurile lui cu manifestări de bucurie sonore şi jucăuşe. După o vreme, a recunoscut şi altă voce, alte mâini, mai fragile, dar mereu pline pentru el. Mâinile acelea se tem să-ţi reverse mângâierea pe cap, pe miţele albe, pentru că le pot aştepta, pe bună dreptate, colţii.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)